- Famílies pel Valencià critica que la Conselleria d’Educació no harectificat la llengua base en la majoria de centres i segueix senserespectar la voluntat de moltes famílies.
- A les comarques castellanoparlants l’associació es felicita perl’obertura de sis aules en valencià gràcies a la pressió realitzadaper les famílies
L’associació Famílies pel Valencià denuncia que la Conselleria d’Educació no ha rectificat la configuració de la llengua base en la majoria de centres que havien demanat que la segona aula d’Infantil de 3 anys es configurara en valencià.La llengua base d’aquestes aules s’havia assignat tenint en compte solament el procés d’admissió de l’alumnat que es va incorporar a les aules de dos anys el curs 2025/2026. Deixant sense marge d’elecció a les famílies amb criatures que s’incorporaran al sistema educatiu amb 3 anys el curs 2026/2027.
La setmana passada i arran d’una denúncia pública de l’associació, la Conselleria d’Educació va afirmar que: “Si es detecta que algunes famílies es queden sense plaça en una llengua base, i es considera una oferta suficient per a constituir un nou grup, es demanaraà un informe a Inspecció per a veure la possibilitat de canviar la llengua en un grup sempre que no afecte el dret de la resta d’alumnat”. Families pel Valencià assegura que durant estes darreres setmanes, molts dels centres afectats per esta situació han demanat informes a la inspecció educativa i, en la majoria dels casos, estos informes han sigut positius. Malgrat este fet, l’associació afirma que sols tenen constància del canvi de la configuració dels grups en una única escola.
Famílies pel Valencià informa que sense la rectificació de Conselleria el curs que ve començarà amb centenars de criatures que hauran d’estudiar tota l’etapa d’infantil i primària en condicions inadmissibles i que s’hagueren pogut evitar: en alguns casos en grups descompensats (aulesen valencià al límit i aules en castellà pràcticament buides), en altres directament en la llengua base contrària a la primera voluntat de les seues famílies.L’associació lamenta la degradació de l’educació en valencià que provoca l’aplicació de la Llei de Llibertat Educativa per part de Conselleria “a pesar de que aquesta tenia en les seues mans l’oportunitat d’escoltar les queixes i denúncies de les famílies i rectificar”.
Famílies pel Valencià recorda que abans de començar el procés d’admissió es va sol·licitar una reunió als responsables de Conselleria per tal de saber quins passos s’haurien de seguir per demanar la reversió de les aules quan la demanda del valencià superava més del 75% de les sol·licituds, així com els criteris que s’aplicarien a l’hora d’estudiar cada cas. Així, l’associació titlla de poc transparent i inadmissible tot el procés. Per este motiu, l’entitat torna a insistir en la necessitat d’aclarir estos dubtes i exigeix a la Conselleria la creació d’un protocol clar que permeta fer arribar les queixes i que aquestes siguen ateses perquè el dret a una educació de qualitat i en valencià de l’alumnat no es veja perjudicat.
Per altra banda, l’associació ha mostrat la seua satisfacció per la creació de sis aules en valencià en les comarques castellanoparlants tal i com havia sigut la voluntat de les famílies. Este fet torna a demostrar, segons l’associació, que “l’objectiu de fer desaparèixer el valencià d’estes comarques s’ha convertit en un fracàs de la Conselleria”.
Famílies pel Valencià considera la rectificació de la Conselleria, que en un principi no havia obert cap aula en valencià, un triomf de les famílies que han lluitat per aconseguir el dret a estudiar en valencià i les felicita per la seua fermesa.
Finalment, l’entitat assegura que tots estos problemes són la conseqüència de l’aplicació de la Llei de Llibertat Educativa i, per això, des de l’entitat tornen a demanar la seua immediata derogació.
